D-vitamin i väntan på solen

Publicerad: 25/2

Under vinterhalvåret kan vi inte ta upp D-vitamin via solen. Det är först när solens strålar värmer och landar på huden som aktivt D-vitamin ombildas i njurar och lever. Det förråd av D-vitamin du samlat in under sommaren halveras var 20:e till 30:e dag, vilket betyder att du redan i november kan känna av D-vitaminbrist. Trötthet och större infektionskänslighet är tecken på brister. Det finns också en koppling mellan D-vitaminbrist och årstidsbundna depressioner.

D-vitamin är unikt på flera sätt. Det påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Till skillnad från andra vitaminer är D-vitamin även ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen är så beroende av. Därför är D-vitamin viktigt för vårt välbefinnande.

D-vitamin finns i två former – som D2 och D3. Växter som blivit belysta av solens strålar bildar D2 och när vi äter växterna får vi i oss vitaminet. D3 finns i kött, fisk och ägg. Det är lättare för kroppen att ta upp just den D-vitaminformen. Är du vegan är det extra viktigt att vara ute i solen och att komplettera med ett D-vitamintillskott under den mörka årstiden.

Förutom veganer, så finns det några grupper som har svårare att ta tillvara solens strålar och lagra D-vitamin. Mörkhyade, de som bär heltäckande kläder och gravida har ett större behov, och kan lättare få brister. Även äldre personer kan ha svårare att nyttja solens strålar till att bilda D-vitamin. Ett blodprov visar snabbt din D-vitaminstatus.

Beställ D-vitamin i vår webbshop »

Se alla nyheter »

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK